Keresés
22O
Debrecen
2017.07.26., szerda (Anna, Anikó)

Európa-szerte egyedülálló, ami a Debreceni Egyetemen van

Somló-Bakos Dalma- 2016.08.13. 01:41
450
Még csak márciusban indult el az egyetemen a bringakölcsönzési rendszer, de már ősszel tovább bővülhet.
Idén március 30-án indult el az UniBike bringakölcsönző rendszer a Debreceni Egyetemen (DE) a hallgatók és az intézmény dolgozói számára.

Bár az indulás tavasszal volt, az időjárás pedig idén elég szeszélyesre sikeredett, majd szinte rögtön el is kezdődött a nyári szünet, amikor szinte kiürül az egyetem, azért már most is el lehet mondani, hogy nagy sikere van a rendszernek.

Bognár István Ádám, a DE Hallgatói Önkormányzatának (HÖK) elnöke elmondta, hogy az UniBike rendszer bevezetését hosszabb előkészítési fázis előzte meg. Először még csak a HÖK környezetvédelmi bizottsága indított útjára egy egyfajta önellátó biciklijavító pontot a campusokon. Itt mindenféle eszközöket találnak a hallgatók, amelyek segítségével az egyszerűbb javítási munkálatokat megcsinálhatják maguknak, például felpumpálhatják a kerekeiket vagy meg tudnak húzni néhány csavart.

Forrás:unibike.hu
Miután pedig az évek folyamán egyre több egyetemista pattant biciklire, ennek következtében egyre több bringatárolóra volt szükség, a Hallgatói Önkormányzatban felmerült a kérdés: miért ne építhetnének ki egy saját, belső rendszert? Miután tanulmányozták, máshol ez hogyan működik, mik a sajátosságai a közösségi biciklizésnek, az ötletet az egyetem vezetése elé vitték, ahol az elképzelés sikert aratott, innovatívnak találták a kezdeményezést. Főleg úgy, hogy ehhez hasonlót Magyarországon nem, de még Európában is nehéz találni, hozzánk legközelebb például az olaszországi Padova városában van egyetemi bringakölcsönzés.

Debrecenben az UniBike 90 kerékpárral és 4 tárolóval (Auguszta, Böszörményi út, Élettudományi Központ, Kassai úti campus) indult el, körülbelül 30 millió forintból. Ha minden jól megy, akkor pedig egy új, belvárosi állomással is tovább bővülhet a rendszer, hiszen a Hittudományi Egyetem is nyitott és érdeklődő. Ha itt megvalósul a tárolóberendezés, úgy tudjuk, hogy azt a Hittudományi Egyetem finanszírozza majd, de tartalék biciklije még van a DE-nek, így azokat be tudják majd vonni a forgalomba. Bognár István Ádám azt is elmondta, hogy terveznek egy megállót a Víztoronynál is, hiszen ide is rengeteg egyetemista jár a szabadidejében.

Hogyan működik?

A hallgatók, valamint az intézmény dolgozói a saját egyetemi kártyájukkal tudják igénybe venni a szolgáltatást. Ehhez először regisztrálni kell a weboldalon, ahol meg kell igényelni magát a hozzáférést. Ezután már csak el kell sétálni a négy tároló egyikéhez, ahol a terminálnál körülbelül 1 perc alatt az egyedi PIN-kóddal és a kártya segítségével be lehet lépni és el is lehet vinni a biciklit (az első 30 perc egyébként ingyenes, ezután minden megkezdett óra 200 forintba kerül).

Mennyire használják ki?

Ahogyan cikkünk elején említettük, még nincs nagy múltja az UniBike-nak, de ezalatt a rövid idő alatt 170 egyéni regisztrált felhasználót tudnak felmutatni, összesen 1181 kölcsönzési alkalommal. Átlagosan 13 percig van kikölcsönözve egy-egy kerékpár, ebből jól látható, hogy jelenleg tényleg annyira használják a szolgáltatást a diákok, hogy egyik campusból áttekerjenek a másikig.

Érdekesség, hogy az átlagosan megtett távolság 5,4 km, de egy igen kiugrót is mértek március óta: volt olyan, aki 22 km-t tett meg egy kölcsönzési időszakban. A kerékpárok által összesen megtett távolság eddig mintegy 6400 km volt.

Na és mit tudnak ezek a bringák?

A kerékpárok uniszex kialakításúak, könnyű felülni rájuk. Vannak rajtuk olyan kényelmi funkciók, mint például egy tároló, ahova be lehet tenni a táskát, csomagot, laptopot, stb. A kialakítás „vandálbiztos”, legalábbis ahogyan Bognár István Ádám fogalmaz: például a vezetékek a vázon belül vannak elvezetve, hogy a sérüléseket a lehető legjobban lecsökkentsék.

Minden egyes bicikliben van GPS, a jeladót szintén a vázon belülre tették, hogy ne lehessen könnyen letörni, eltávolítani. De ha valaki mégis ki tudná azt szerelni, akkor is megvan minden fontos adat: ki vette ki utoljára, és merre is járt a bicikli.

A logót, nevet egyébként a hallgatókkal pályáztatták meg még korábban. A diákok figyelmét erre a  Neptunon keresztül hívták fel. Megtudtuk, hogy közel 200 pályázat érkezett be, persze volt, aki inkább viccesen állt hozzá, de akadtak komoly pályamunkák is. Végül A beérkezett javaslatokat a HÖK 15 pályázatra leszűkítette, és az egyetemi vezetés bevonásával választották ki a győztest.

Hozzászólások