Keresés
14O
Debrecen
2017.05.30., kedd (Janka, Zsanett)
  • Főoldal
  • Hírek
  • Helyi
  • Hivatalos: teljesen átalakul a közlekedés a városban, itt vannak a részletek

Hivatalos: teljesen átalakul a közlekedés a városban, itt vannak a részletek

Offmedia- 2017.03.06. 18:00
9842
Debrecen nappali népességének jelentős növekedése, a repülőtér forgalmának folyamatos erősödése, a város és az agglomeráció lakossága által használt járművek számának gyors növekedése mind azzal járnak, hogy új és hatékony megoldásokhoz kell nyúlni a városi közlekedés területén.
1999-ben csaknem 55 ezer jármű után fizettek súlyadót Debrecenben, míg 2016-ban, már több mint 90 ezer után, amely 60 százalékot meghaladó növekedést jelent. A forgalmi adatok alapján megállapítható, hogy a Kossuth utca – Burgundia utca csomópontjában naponta több, mint 55 ezer autó halad át. Ezt a terhelést a jelenlegi forgalmi rend mellett nem bírja a csomópont.

A most bemutatott közlekedésszervezési program egy összefüggő koncepcióként hoz változásokat Debrecen közlekedésében. A program minden eleme egyformán fontos, bármelyik csomópont kivétele a programból az egész átalakítás hatékonyságát rontaná le - vélekedik Debrecen önkormányzata.

Papp László, Debrecen polgármestere bejelentette, hogyan alakul át a városi közlekedés
Forrás:Miskolczi János

Az Új Főnix Terv keretében közlekedési fejlesztésekre 15,7 milliárd forintot fordítanak, ehhez kapcsolódik még az M35-ös autópálya új szakasza és a reptéri út is, amely további 95 milliárd forintba kerül (M35 I. ütem + 481-es út: 29,87 milliárd Ft, M35 II. ütem: 65,38 milliárd Ft). Ebből a most bejelentett 52 csomópont átépítése bruttó 1,4 milliárd forintba kerül. A programot úgy állították össze, hogy a közösségi közlekedés jelenlegi vonalrendszerét adottságnak tekintették, mivel több milliárd forintos forrás a troli felsővezetékek átépítésére nem áll rendelkezésre.


Az átalakításokkal, a jelzőlámpa programok beállításával és a periódusidők rövidítésével elérhető, hogy a városi főbb útvonalakon átlagosan 50 százalékkal nő a csomópontok kapacitása, melynek köszönhetően jelentősen gyorsul a forgalom - ígérik.

A program fontos eleme, hogy az érintett csomópontok többségében a jelenlegi 4 ciklusra beállított jelzőlámpák 3 ciklusúra módosulnak, amely több zöldidőt és dinamikusabb forgalmat eredményez.

A program jelentős előrelépést jelent a kerékpáros közlekedés terén is, hiszen a kerékpárút hálózathoz kapcsolódó csomópontok esetében biztosítjuk a biztonságos átvezetést és a program keretében 8 km új kerékpárút illetve kerékpáros övezet jön létre.

A tervek szerint az Árpád tér környékének átépítése már idén áprilisban elkezdődik, jövő februárban pedig átadhatják a déli elkerülőt. Októberben zárják majd le a 4-es főút városi szakaszának egy részét. A Füredi út Sinai út környékének átalakítására már csak 2018-ban kerül sor, az ígéretek szerint a többi helyen még 2017-ben végezhetnek a munkálatokkal.

A program által érintett csomópontok:


1

Wesselényi u. – Attila tér – Vágóhíd utca felüljáró

Útépítés (felüljáróra felvezető szakasz szélesítése) + forgalomtechnika + jelzőlámpa

2

Szent Anna u. - Attila tér (+ Baross u. és Teleki u.)

Útépítés + forgalomtechnika + jelzőlámpa

3

Szent Anna u. - Vígkedvű Mihály u.

forgalomtechnika

4

Szent Anna u. - Nagy Gál István u..

forgalomtechnika

5

Szent Anna u. - Kandia u.

forgalomtechnika

6

Szent Anna u. - Sumen u. - Klaipeda u.

forgalomtechnika + jelzőlámpa

7

Szent Anna u. - Varga u. - Batthyány u.

forgalomtechnika + jelzőlámpa

8

Szent Anna u.- Jászai Mari u. - Vármegyeháza u.

forgalomtechnika + jelzőlámpa

9

Szent Anna u. - Piac u. - Miklós u.

Útépítés (forgalomterelő sziget építése) + forgalomtechnika + jelzőlámpa

10

Miklós u. Iskola u. - Piac utca közötti szakasza

Útépítés (sávbővítés) + forgalomtechnika

11

Miklós u. - Iskola u.

forgalomtechnika

12

Miklós u. - Antal József u. (Nyugati kiskörút II. ütem)

forgalomtechnika + jelzőlámpa

13

Erzsébet u. - Szoboszlói utca – Külsővásár tér - Miklós u. (Szív utcával együtt)

Útépítés + forgalomtechnika + jelzőlámpa

14

Széchenyi u. - Külsővásár tér – Nyugati u. -Szepességi u., a Külsővásártér - Arany János u. csomóponttal együtt

Útépítés (forgalomterelő sziget és jobbra kanyarodó sáv építése) + forgalomtechnika + jelzőlámpa

15

Széchenyi u. - Antal József u. - Tisza I. u. (Nyugati kiskörút I. ütem) - Mácsai u. csomóponttal együtt

forgalomtechnika + jelzőlámpa

16

Széchenyi u. – Hal köz mélygarázs lejárat

forgalomtechnika + jelzőlámpa

17

Széchenyi u. - Kossuth u. - Piac u.

forgalomtechnika + jelzőlámpa

18

Kossuth u. - Sas u.

forgalomtechnika + jelzőlámpa

19

Kossuth u. - Újházi Ede u. és Csokonai színház gyalogátkelőhely

forgalomtechnika+jelzőlámpa programmódosítás

20

Kossuth u. - Burgundia u. - Klaipeda u.

forgalomtechnika (gyalogátkelőhely tervezett megszüntetése az engedélyköteles) + jelzőlámpa

21

Faraktár u. - Méliusz tér – Nap u. - Kossuth u. - Kossuth u. szervízút csomóponttal együtt

Útépítés + forgalomtechnika + jelzőlámpa

22

Faraktár u. - Baross u.

Útépítés + forgalomtechnika + jelzőlámpa

23

Faraktár u. - Hajnal u.

forgalomtechnika + jelzőlámpa

24

Erzsébet u. - Salétrom u. csomópont

jelzőlámpa (programmódosítás)

25

Erzsébet u. - Szív u. - Nyugati kiskörút csomópontjai

jelzőlámpa (programmódosítás)

26

Barna u. - Nyugati kiskörút

jelzőlámpa (programmódosítás)

27

Arany János - Nyugati kiskörút II. ütem

jelzőlámpa (programmódosítás)

28

Haláp u. - Sumen u.

jelzőlámpa (programmódosítás)

29

Attila tér – Alkotmány u.

jelzőlámpa (programmódosítás)

30

Wesselényi u. KELETTERV gyalogos átkelőhely

jelzőlámpa (programmódosítás)

31

Wesselényi u. - Irinyi u.

jelzőlámpa (programmódosítás)

32

István u. - Szoboszlói u.

Útépítés + forgalomtechnika + jelzőlámpa

33

Gázvezeték u. - Mikepércsi u. és Gázvezeték - Keve u.

Útépítés + forgalomtechnika + jelzőlámpa (Keve utcánál csak útépítés + forgalomtechnika)

34

Gázvezeték u. - Epreskert u.

Útépítés + forgalomtechnika + jelzőlámpa

35

Gázvezeték u. - Öreg János u.

gyalogosátkelőhely kiépítése

36

Gázvezeték u. - Kanális u.

Útépítés + forgalomtechnika

37

Gázvezeték u. - Balaton u.

Járdaépítés + forgalomtechnika

38

Nyíl u. - Hadházi u.

Útépítés + forgalomtechnika + jelzőlámpa

39

Füredi u. - Sínai u.

Útépítés + forgalomtechnika + jelzőlámpa

40

Nyíl u. - Árpád tér

Útépítés + forgalomtechnika + jelzőlámpa

41

Nyíl u. - Nagy Sándor J. u.

Útépítés + forgalomtechnika + jelzőlámpa

42

Nyíl u. - Damjanich u. csp.

Útépítés + forgalomtechnika + jelzőlámpa

43

Füredi u. - Böszörményi u.

jelzőlámpa (programmódosítás)

44

Füredi u. - Dózsa Gy u.

jelzőlámpa (programmódosítás)

45

Füredi u. - Malompark

jelzőlámpa (programmódosítás)

46

Füredi u. - Egyetem stg..

jelzőlámpa (programmódosítás)

47

Füredi u. -Bem tér

jelzőlámpa (programmódosítás)

48

Hajnal u. - Bocskai tér gyalogos átkelőhely

jelzőlámpa (programmódosítás)

49

Benedek tér – Bercsényi u. gyalogos átkelőhely

jelzőlámpa (programmódosítás)

50

Rakovszky u. Ótemető u.

jelzőlámpa (programmódosítás)

51

Szabó Kálmán u. - Mikepércsi u.

jelzőlámpa (programmódosítás)

52

Mikepércsi u. - Monostorpályi u.

jelzőlámpa (programmódosítás)


További csomópont átalakítások:


Pallagi út – Nagyerdei körút

új körforgalom épül

Egyetem tér

kibővül a körforgalom

Szabó Kálmán – Vécsey – Gizella – Galamb utca

jelzőlámpás csomópont épül

Bartók Béla út – Pesti utca

önálló jobbra kanyarodó sáv épül


A Nyíl utca felől egy önálló balra kanyarodó sáv, valamint mellette egy egyenesen balra (így két sávból lehet balra kanyarodni), valamint a Kassai út felől az önálló jobbra sávhoz hosszított gyorsító sáv kerül.
Forrás:uft.hu

Jelzőlámpás csomópontot építenek ki.
Forrás:uft.hu

Jelzőlámpás csomópontot építenek ki.
Forrás:uft.hu

Jelzőlámpás csomópontot építenek ki és visszaállítják az 50 km/h sebességhatárt.
Forrás:uft.hu

Egy önálló balra kanyarodó sáv mindkét irányból a Sinai Miklós utcára, a középső sáv egyenesen és egy új sáv egyenesen és jobbra irányba mindkét oldalon.
Forrás:uft.hu
Ezekkel a beavatkozásokkal és a jelzőlámpa programok hangolásával a közlekedési szakemberek szerint elérhető, hogy az Árpád tér és a 33-as főút felőli végpont, azaz a Szabó Lőrinc utcai kereszteződés között minimum 30 százalékkal gyorsuljon a forgalom.

Az István úton (a Vértesi felől) a belső sávból lehet balra, a 4-es főútra Hajdúszoboszló felé is kanyarodni.
Forrás:uft.hu

A Mikepércsi útról a Gázvezetékre jobbra egy kiszélesített kanyarodó sáv alakul ki, a Gázvezetékről pedig a belső sávból önállóan lehet balra kanyarodni, a külső, kiszélesített sávból pedig lehet egyenesen és jobbra menni.
Forrás:uft.hu
A két változtatásra azért van szükség, mert egy rövid ideig – várhatóan 2017 novembere és 2018 februárja, a reptéri út és az M35-ös autópálya elkészültéig a Gázvezeték utca lehet terelőút a 47-es főút felől érkező vagy arra haladó teherforgalom számára.

A belvárosban egyirányú lesz a Széchenyi és a Kossuth utca a Nyugati utcától a Hajnal utcáig, valamint a Szent Anna utca és a Miklós utca az Attila tértől az Erzsébet utcáig. Azért ezt az irányt javasolták a közlekedési mérnökök, mert így jobbra kis ívben kanyarodva lehet az egyirányúsítással érintett területen bármit megközelíteni, ami gyorsabb haladást eredményez, mintha balra nagy ívben is kellene engedni a forgalmat. Fontos változás, hogy az Arany János utca forgalmi rendje is változik: az Antall József utcától a Piac utca felé, míg a másik irányba a Külsővásártér felé.  A következő három kép megmutatja, ez hogyan is néz majd ki:

Egyirányú utcák a belvárosban
Forrás:uft.hu

Egyirányú utcák a belvárosban
Forrás:uft.hu

Egyirányú utcák a belvárosban
Forrás:uft.hu
A Széchenyi utcáról (a Tócóskert irányából, a Mechwart középiskola oldalában) egy önálló balra, valamint a középső sávban balra egyenesen forgalmi rend alakul ki, ezzel növelve az áteresztő képességet; a Nyugati utcai gyalogátkelő megszűnik, ami szintén gyorsítja a forgalmat. A Nyugati utcáról egy önálló balra sáv, valamint a középső sávból egyenesen balra sáv alakul ki, így két sávból lehet befordulni az egyirányúvá váló Széchenyi utcára, ez szintén gyorsítja a forgalmat.

A Külsővásár tér felől járdasziget és önálló jobbra kanyarodó sáv jön létre, jelzőlámpával szervezve a gyalogos forgalmat a járdaszigetre. A Széchenyi utca belvárosi szakaszáról csak buszsáv jön szembe, amelyen vagy jobbra kis ívben fordulnak, csúcsidőben óránként négyszer közlekedik egyenesen a 40-es busz, amelynek egy intelligens forgalomirányító eszköz igény esetén ad csak zöld jelzést. Ezzel lezárják a Széchenyi utca felől a Szepességi utcát, amely zsákutcaként a másik irányból közelíthető meg autóval, de a kerékpárosoknak megnyitjuk. Lássuk:

Széchenyi utca – Nyugati utca
Forrás:uft.hu

Három sáv megy felfelé, amelyből a belső sáv balra kanyarodó, a középső csak egyenesen, a külső buszsáv, amelyből jobbra lehet kanyarodni az Antall József utcára. Szemből csak buszsáv jön.
Forrás:uft.hu

A Széchenyi utca felől két sáv érkezik a Piac utcára, a belső egyenes, a külső egyenes-jobbra, a gyalogátkelőt a Kistemplom elől áthelyezik a Gambrinus köz elé, szembe csak buszsáv van.
Forrás:uft.hu
Kossuth utcáról a belső sávból lehet balra bekanyarodni a Sas utcára, onnan ki két sávon lehet a Kossuth utcára csak a Faraktár utca felé. Szemben csak busz sáv van, így a Sas utca és a Csokonai Színház közötti részen új buszmegállót alakítanak ki, ami így jelentősen közelebb lesz a Paic utcához és a Régi Városháza előtti villamosmegállóhoz. (ezzel együtt a Földhivatal és a rendőrség előtti megállók megszűnnek). Íme:

Forrás:uft.hu

A Kossuth utca felől a belső sávból balra is lehet kanyarodni, a Burgundia felőli gyalogátkelő megszűnik. A külső sáv buszsáv, de egy önálló, jelzőlámpával ellátott járdasziget mögül jobbra is lehet kanyarodni a Klaipeda utcára.
Forrás:uft.hu
A Kossuth utcai szervízút kivezetését átalakítják, oda helyezik át a nehezen belátható gyalogátkelőt is, a Verestemplom előtt a jelenlegi két sávból négy lesz bővítéssel, egy-egy busz sáv a két szélén, közötte két haladó sáv. Megfordul a Nap utca, a Cegléd utca és a Baross utca forgalmi rendje:

Kossuth utca - Méliusz tér
Forrás:uft.hu
Négy sávban végződik a Faraktár utca, a két belső balra a Rakovszky Dánile felé engedi a forgalmat, a következő egyenesen, míg a külső egyenesen és jobbra, itt közlekedik a busz is. Szemből a külső sávon lehet jobbra fordulni és ott közlekednek egyenesen tovább a buszok is. A belső két sávból pedig balra, a Hajnal utca felé lehet fordulni:

Faraktár utca - Hajnal utca
Forrás:uft.hu

A Teleki utcáig kétirányú a forgalom, hogy a Wesselényi lakótelepről jövő forgalmat kiengedje. A Baross utcai csomópontot felújítják, kialakítanak egy gyorsító sávot a Szent Anna utcán.
Forrás:uft.hu

Két sávon halad a forgalom a belváros felé, mellette parkolók, szemben egy sáv a 15-ös busznak és megszűnnek a parkolók.
Forrás:uft.hu

A Kandia utcától három sáv a belváros felé, a külső egyben buszsáv, visszafelé egy busz sáv. A Szent Anna utcán a csomópont után két sávon halad a forgalom, megtartva a parkolókat mindkét oldalon.
Forrás:uft.hu

A kereszteződésben két sávon halad a forgalom, a belső sávból lehet balra is fordulni. A Miklós utcán három sáv nyílik, amelyből a külső buszsáv.
Forrás:uft.hu

Három sávon halad a forgalom, a külső és a belső egyben kanyarodó sáv is jobbra, illetve balra.
Forrás:uft.hu
Három sáv érkezik a csomópontba, egy jobbra kanyarodó járdaszigettel, kettő pedig egyenesen a Szoboszlói utca felé. A balra kanyarodás itt megszűnik, mint ahogy az Erzsébet utca felőli gyalogátkelő is. A Külsővásár tér felőli gyalogátkelőt megerősítik, a köztes szigetet kibővítik, így egyszerre csak a teljes útszélesség felét kell megtenni.

A belvárosi egyirányúsítás után csökken a csomópontokban a periódusidő, ezzel a szakemberek szerint átlagosan 50 százalékkal nő a kapacitás, azaz az áteresztő képességük, ezáltal a forgalom gyorsulhat.

Miklós utca - Erzsébet utca
Forrás:uft.hu

Kétsávos lesz a körforgalom, ezzel gyorsítják a közlekedést, a Nagyerdei krt felől kialakítanak egy balra kanyarodó és egy egyenes sávot. Az Egyetem tér felől a Klinikák felé fordulóknak lesz egy gyorsító sáv.
Forrás:uft.hu

Kétsávos spirális körforgalom épül, így a TEVA Gyógyszergyár, valamint a Nagyerdei körút felől érkező forgalom sokkal biztonságosabban és gyorsabban hagyhatja el a csomópontot.
Forrás:uft.hu

Jelzőlámpás csomópont épül, minden irányból külön jobbra kanyarodó sávval, így lesz beláthatóbb és biztonságosabb a közlekedés.
Forrás:uft.hu

Egy új külső, jobbra kanyarodó sávot alakítanak ki, hogy a forgalom ne torlódjon vissza a Pesti utcai kereszteződésben egészen a körforgalomig. A beavatkozás fakivágással jár, de csak a belső fasorban, a külső megmarad.
Forrás:uft.hu

Kapcsolódó híreink:

Hozzászólások

Naptár