Keresés
14O
Debrecen
2017.05.30., kedd (Janka, Zsanett)

Menetrend alkalmazás fejlesztőjét jelentette fel a DKV

Somló-Bakos Dalma- 2017.02.08. 15:01
1678
A DKV Zrt. kifogásolta, hogy a Debreceni Menetrend alkalmazás az engedélyük nélkül újraközli az adataikat: tiltott adatszerzésre hivatkozva feljelentést tettek.
Debrecen látszólag mindent megtesz azért, hogy élhető, modern város legyen - például az önkormányzat által alapított EDC Debrecen Város- és Gazdaságfejlesztési Központon belül van egy külön "Smart City", vagyis "okos város" csoport. Ezt a csapatot 2014-ben azért hozták létre, hogy felkutassák azokat az okos megoldásokat, amelyeket a város életében lehet alkalmazni. Az egyik leglátványosabb sikerük a tavaly bemutatott és átadott intelligens zebra (erről bővebben ide kattintva lehet olvasni).

Ilyen környezetben nem gondolná az ember, hogy gond lehet abból, hogyha a város tömegközlekedését egy valós idejű alkalmazással lehet nyomon követni. Úgy tűnik azonban, hogy ez mégis problémát okozhat.

Forrás:offmedia.hu
Korábban már mi is ajánlottuk a Debreceni Menetrend nevű appot, aminek az egyik legjobb tulajdonsága, hogy valós időben lehet(ett) értesülni a várható késésekről, forgalmi zavarokról.

Két alkalmazás is van a debreceni tömegközlekedésre

A Debreceni Menetrend Facebook-oldalán azt közölték a fejlesztők vasárnap, hogy a valós idejű adatok már nem elérhetőek. "Ennek oka, hogy a DKV jelenleg nem járul hozzá ezen adatok közzétételéhez, sőt, feljelentést is tettek az adatok felhasználása miatt. A kérdéses adatokat ezért eltávolítottuk az alkalmazásból" - fogalmaznak.

A Google Play adatai szerint már 50 000 és 100 000 között van a telepítések száma, persze ez közel sem jelenti azt, hogy ennyien használnák napi szinten. Ebben benne vannak például a turisták is, akik csak üdülni jöttek a városba, és hazamenetelük után már lehet, hogy le is törölték a telefonjukról az alkalmazást. Látható, hogy az 5-ből 4,7-re értékelték a felhasználók az appot, a vélemények szerint használható, megbízható. A negatív értékelésekre a fejlesztők hamar reagálnak, igyekeznek minél előbb kijavítani a hibákat.

Ezt az alkalmazást egyébként 6-7 ezren használják napi szinten, 15 ezren pedig legalább hetente egyszer.

Van egyébként a DKV-nak is alkalmazása, ezt transIt menetrend néven találjuk meg a Play áruházban - ezt egyébként jóval kevesebben is töltötték le eddig, mint a "konkurensét". A felhasználók azonban ezt csúnyán lepontozták, az értékelésekben azt írják, hogy használhatatlan, nehéz a kezelése, és a "közelében nem jár" a Debreceni Menetrend alkalmazáshoz képest.

A Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület (DERKE) által készített és megosztott képernyőmentések szerint a DKV alkalmazása valóban nem feltétlenül a legegyszerűbb, leghasználhatóbb, ha mondjuk útvonaltervezésre adná a fejét az ember.

A DKV saját menetrend alkalmazása szerint ez a legjobb útvonal
Forrás:Facebook/DERKE
A Járókelő blog azt írja, a DKV tiltott adatszerzés miatt tett feljelentést.

Szabadidejében fejlesztette az appot, ami sosem volt nyereséges

"Leginkább azt kifogásolták [a DKV - a szerk.], hogy az engedélyük nélkül, a megkerülésükkel jelentek meg ezek az adatok az alkalmazásban. Jelenleg nyomozás folyik az ügyben. A nyomozóhatóság jelenlegi álláspontja szerint bűncselekmény történt, az én álláspontom szerint nem történt bűncselekmény. Természetesen nem az én tisztem ezt megítélni, hanem a bíróságé, ha arra kerül a sor. A döntést természetesen tiszteletben tartom, és vállalom a következményeket. Az adatokat a DKV hivatalos mobilalkalmazása által használt API-ból szereztem meg, ami - hasonlóan például a BKK alkalmazásához készült API-hoz - álláspontom szerint semmilyen védelemmel nem volt ellátva" - mondta el lapunk érdeklődésére a Debreceni Menetrend fejlesztője, Szincsák Tamás.

Hozzátette, hogy "ami különösen fájó számomra, az elv, hogy ezt a megoldást választotta a DKV. Amennyiben jelzik, hogy nem értenek egyet az adatok felhasználásával, természetesen leállítottam volna az alkalmazás ezen részét. Az appot a szabadidőmben fejlesztettem, soha sem volt nyereséges, és ezzel a lépéssel nem csak nekem okoztak rendkívül sok kellemetlenséget, de veszélyeztetik az alkalmazás további fejlesztését és üzemeltetését is. Legjobb tudomásom szerint vannak más alkalmazások is, amik használják a DKV és más közlekedési társaságok valós idejű adatait. Hogy engedéllyel, vagy anélkül, azt nem tudom. Vádolni természetesen senkit sem szeretnk, így feltételezem, hogy igen. Feljelentésről nem értesültem ezügyben" - fogalmazott.

Szincsák cége, az AppCorner egyébként nem ismeretlen a menetrendes alkalmazások világában, Pécsre, Szegedre, Miskolra, Nyíregyházára, Budapestre is csináltak már ilyen jellegű appot. De mint megtudtuk, egyedül a fővárosi alkalmazásban jelennek meg valós idejű adatok, amit a BKK kifejezetten támogat.

Kérdésünkre a fejlesztő elmondta, hogy tavaly márciusban megkereste a DKV-t e-mailben együttműködés reményében - igaz, konkrétan az API használatára nem kért tőlük engedélyt.

Továbbra is az együttműködést keresi Szincsák Tamás

Szincsák Tamás lapunknak adott nyilatkozatában kiemelte, hogy nem célja rossz színben feltüntetni akár a DKV-t, akár a várost. "Az alkalamzásból a DKV álláspontjának megismerése után azonnal eltávolítottam a valós idejű adatokat, és erről kötelességem volt tájékoztatni a felhasználókat. Szeretnék együttműködést keresni a várossal és/vagy a DKV-val annak érdekében, hogy ezek az adatok az általuk is elfogadható módon visszakerülhessenek az alkalmazásba" - tette hozzá.

Azt egyelőre nem tudni, mi lesz a folytatás, a valós idejű forgalmi információk visszakerülhetnek-e még a Debreceni Menetrend alkalmazásba. Az app mindenesetre még működik, csak ezen információk nélkül. Lapunk megkereste a DKV, akiktől többek között azt kérdeztük meg, hogy a feljelentés előtt próbáltak-e valamilyen megegyezésre jutni a fejlesztővel. Kíváncsiak voltunk arra is, hogy miért nem reagáltak a fejlesztő korábbi megkeresésére. A DKV levelünkre az alábbi választ küldte: "A DKV Zrt. semmilyen szerződéses viszonyban nem áll a Debreceni Menetrendek applikáció üzemeltetőjével, így utóbbi akkor jár el jogszerűen, ha engedély nélkül nem használja a cég adatait. Utasaink pedig - ahogy eddig is - a legpontosabb információkhoz a TransIT DKV applikáción keresztül juthatnak, amely a gyengénlátók számára is elérhető."

15:40 - FRISSÍTÉS

Cikkünk megjelenése után a DKV a fentinél egy jóval bővebb közleményt juttatott el szerkesztőségünkhöz. Ebben azt írják, hogy a DKV Zrt. sem szóbeli, sem írásbeli megállapodást nem kötött az adatok átadásáról, a Debreceni Menetrend alkalmazást fejlesztő és üzemeltető debreceni székhelyű céggel. Erre irányuló megkeresés soha nem is érkezett a társasághoz - ezt nekünk Szincsák Tamás el is ismerte fentebb, hogy az API használatára vonatkozóan nem kért engedélyt. "A menedzsment ezért úgy döntött, hogy a zárt rendszerből történő úgynevezett adatvisszafejtés, „kifürkészés”, tiltott adatszerzés miatt ismeretlen tettes ellen tesz feljelentést a Debreceni Rendőrkapitányságon. Közjegyző előtt igazolódott be az, hogy a Debreceni Menetrend a DKV Zrt. által kifejlesztett transIT DKV mobilalkalmazás valós idejű adatait használta, melyhez a DKV Zrt megkerülésével, ismeretlen személy jogellenes informatikai beavatkozása, az adatok visszafejtése útján jutott hozzá" - olvasható a közleményben.

Hangsúlyozzák, hogy nem maga az alkalmazás léte a problémás a számukra, hanem "az adatok megszerzésének jogellenes módja". Azt írják, sosem tiltották meg alkalmazások működését, "mindössze ahhoz ragaszkodnánk, hogy az alkalmazás üzemeltetéséhez felhasznált adatokat ne azok jogellenes informatikai visszafejtése útján szerezzék be".

A közleményben egyébként kitérnek arra is, hogy hamarosan a Google Maps utazástervezőjében is megjelenik a debreceni tömegközlekedés, ami a DKV szerint illik a város Smart City elképzeléseihez - amivel mi is felvezettük cikkünket.

Hozzászólások

Naptár