Keresés
12O
Debrecen
2017.09.23., szombat (Tekla)
  • Főoldal
  • Hírek
  • Helyi
  • „A közlekedési problémákat nem a drága beruházás oldja meg” - beszélgetés a főpályaudvarról

„A közlekedési problémákat nem a drága beruházás oldja meg” - beszélgetés a főpályaudvarról

Somló-Bakos Dalma- 2017.04.13. 15:16
1828
Debrecenben a tervek szerint 2019-re elkészül a mostani Nagyállomás helyén az új intermodális központ. Mit kellene tudnia egy ilyen pályaudvarnak? Erről (is) osztották meg elképzeléseiket civilek.
A Natív nevű, fiatalokból álló közösség immáron a hatodik találkozójára került sor hétfőn, amelynek a debreceni intermodális központ volt a fő témája. A civil szervezet egyik meghívott vendége Ekés András mobilitási szakértő volt, aki elmondta, hogy maga az intermodalitás alatt azt értjük, amikor különböző közlekedési módok között váltogatunk – legyen szó arról, hogy „kényelmetlen” körülmények között kell átszállnunk egyik járműről a másikra, de lehet úgy is, hogy mindez egy központban, kisebb távolságok között történik.

Forrás:MTI/Czeglédi Zsolt
Felidézte, hogy legalább 2010 óta egyeztetnek Debrecenben az új intermodális központról, aminek az első egyeztetési köreiben részt vett, és abban próbált segíteni, hogy hogyan lehetne a központot úgy megvalósítani, hogy az tényleg az utasokról szóljon. Az új pályaudvar ugyanakkor a városi arculat része lesz, így a megtervezése és megvalósítása során olyan harmóniát kell megteremtenie, hogy a városi közterület funkcióját ötvözze a közlekedéssel.

Pozitív példaként hozta fel Liége, Mainz, Berlin, Drezda vagy Rotterdam főpályaudvarait. Itt találni olyat, ahol a tér kiállítóhelyként is szolgál, de arra is több helyen találni példát, hogy a régi épület egyes részeit megőrizték, így akár önmagában turisztikai látványosságként is működhet.

Forrás:MTI/Czeglédi Zsolt
A Debreceni Reginális Közlekedési Egyesület (DERKE) elnöke, Jónás Zoltán a tervek alapján ismertette a közönségnek, várhatóan mi valósul meg 2019-re: többek között a Homokkerti felüljáró csomópont átépítése, parkolóház, de a villamos végállomását is átépítik, illetve a vasútállomás épülete is jelentősen átalakul, valamint az autóbuszok állomása is ide fog kerülni.

Több, kis intermodális csomópont

Kiemelte, hogy a vasútállomás és környékének rendezésére régóta szükség van, de több, más csomópont létesítését is át kellene gondolni. Példának hozta fel, hogyha valaki Nyíregyháza felől jön Debrecenbe és az egyetemre megy – ami szerinte elég logikus elképzelés, főleg, hogy az egyetem polgárainak a száma több tízezerre rúg, de a Klinikai Központ miatt is fontos lenne, hogy könnyen meg lehessen közelíteni. Jónás Zoltán szemléltetése szerint egy ilyen út összességében körülbel 50 perc is lehet (hiszen a vonatozás után még villamosra is kell szállni). „Egy hiszárvágással lehetne ezen egyszerűsíteni úgy, hogyha lenne a Köztemetőnél egy megállóhely, a közlekedési időt le lehetne faragni, jelen esetben akár 20 perccel is úgy, hogyha az egyetemet el lehetne érni az északi irányból” - mondta. Hozzátette, hogy ez csak egy példa volt a szemléltetésre, de úgy gondolja, több, kisebb csomópontra is szükség lenne Debrecenben, amelyek az egyetemen kívül az ipari parkok könnyű megközelíthetőségét is megoldanák anélkül, hogy az utasok kerülnének.

Forrás:MTI/Czeglédi Zsolt
Szerinte jó, hogy megépül az intermodális központ, de „a közösségi közlekedés problémáira nem a nagy és drága infrastruktúra adja meg a választ, hanem a szabályozás” - fogalmazott. Vagyis az, hogy a szolgáltatók közötti együttműködés és a tarifák kérdései megoldódjanak, hiszen, ezek bár apróságnak tűnhetnek, az utazóközönség számára mégis lényeges kérdések.

Mit mondanak a városlakók a főpályaudvarról?

„Csúnya”, „nem debreceni” - többek között ezek hangzottak el a látványtervek nézegetése közben az érdeklődők részéről. Volt, aki szerint egyenesen ízléstelen a tervezet, de akadt olyan is, aki szerint „nincs vele semmi probléma”, hiszen olyan stílust képvisel, ami országszerte trend: nagy terek, fehér és szürke színek, sok napfény, üveg. Ugyanakkor felmerült észrevételként, hogy a napfényből az utasok sokat nem fognak érzékelni, őket ugyanis a föld alá „száműzik”, így a világos tereket leginkább majd az ott dolgozók élvezhetik ki.

Többen is kifejezték aggályukat az üzemeltetés miatt: a jelenlegi állomás épületének mérete ugyanis csak a töredéke a tervezettnek, és kritikaként elhangzott, hogy „ezt sem tudják karban tartani”. Az új, nagyobb épület rendben tartása így a jelenleginél is sokkal nagyobb munkát igényelne, hacsak nem törődünk bele abba, hogy legfeljebb néhány hónapig lesz „élvezhető” az utasok számára a környezet – hangzott el.

Forrás:MTI/Czeglédi Zsolt
A közlekedésszervezéssel összefüggésben a többség azt hozta fel problémának, hogy mivel országos szinten nincs összehangolva a MÁV, a Volán, illetve a városi közlekedés, így emiatt az utasoknak akadhat kellemetlensége. Noha „ideális esetben ennek az egésznek az utasokról kellene szólnia” - fogalmazta meg egy érdeklődő. Sokan bíznak abban, hogy a bicikliutak kiépítése megvalósul, így kétkeréken is könnyen meg lehet majd közelíteni a főpályaudvart. Bár nem tartozott szorosan a tárgyhoz, de a jelenlévők elsöprő többsége hiányolta, hogy az ország második legnagyobb városában 2017-ben még mindig nincsen éjszakai tömegközlekedés.

Kérdésként felmerült, hogy vajon az üvegtető alatt milyen növények lesznek – a tervek alapján úgy látszik, hogy lesznek, de nem biztos, hogy a levegő esetleges magas páratartalma ideális lenne a Debrecenbe érkező utasok fogadására. „Természetesen örülünk a növényzetnek, sőt, talán a rengeteg térkőből még el is lehetne venni és egy kicsit nagyobb zöldfelülelet hagyni” - mondták.

Kíváncsian várják továbbá, hogy a látványterveken szereplő park mennyire lát majd el közösségi funkciókat: rendelnek-e hozzá infrastruktúrát, például mosdókat vagy büféket.

„A terveken látható két tűzfal, amivel szintén lehetne mit kezdeni. Akár városi szimbólumokkal is elláthatnánk, lehetne nekik kölcsönözni valamilyen esztétikai, művészeti értéket, hiszen úgyis Európa Kulturális Fővárosa akarunk lenni” - vetette fel egy ötletelő.

Kapcsolódó cikkeink:

Hozzászólások