Keresés
-18O
Debrecen
2019.03.22., péntek (Beáta, Izolda)

Íme a nagy leleplezés – bemutatjuk a debreceni elektromos autót

Somló-Bakos Dalma- 2016.06.22. 16:50
776
A Debreceni Egyetem hallgatói Londonban versenyeznek az általuk összerakott autóval.

Betolták az elektromos autót oda, ahol a sajtó képviselői voltak...

... majd lefedték egy nagy, piros lepellel, mondhatni leleplezték...

... ééééés ünnepélyesen leleplezték!


Idén a Debreceni Egyetem Műszaki Karának hallgatói is ott lesznek Londoban a Shell Eco-marathon Europe 2016-os nemzetközi versenyen, ahol energiahatékonysági technológiákkal kísérleteznek közúti pályán. Az egyetem először nevezett be erre a versenyre, Magyarországról rajtuk kívül még 4 felsőoktatási intézmény, és egy középiskolai iskola csapata teszi majd próbára tudását Angilában. Összesen egyébként több mint 200 csapattal kelhetnek versenyre, tehát nem lesz egyszerű dolguk. Igaz, a debrecenieknek nem is a helyezés a fontos idén.

Szűcs Edittől, a kar dékánjától megtudtuk, hogy majdnem tíz éve építenek a karon elektromos hajtású autókat tanári segítséggel, amelyek a hazai versenyeken eddig sikerrel szerepeltek, külföldre viszont még csak most először mennek.

A londoni versenyen a cél az, hogy minél kevesebb energiát fogyasszon az autó – ezt már a diákokat vezető tanár, Gábora András nyilatkozta, hozzátéve, hogy a debreceniek járműve a prototípus kategóriában versenyzik majd. Céljuk nem az első hely, sőt, a középmezőnynek is örülnek majd. A versenyen egyébként átlagosan 25 km/órával kell majd mennie az autónak, tehát itt tényleg nem a sázguldás a lényeg.

A járművet körülbelül 6 hónapon keresztül építette mintegy 20 hallgató és oktató, voltak köztük gépészmérnökök és műszaki menedzser szakra járók is. A fiatalok nem egyszer hajnalig dolgoztak az autón, eleinte volt, hogy a portás szólt rájuk, hogy ideje lenne elhagyni az épületet, de a dékán engedélyt adott nekik arra, hogy szinte 0-24 órában az egyetem épületében tartózkodhassanak.


Magyari Attila tervezte az autó vázát, ő végezte a mechanikai számításokat is, de az építés során is folyamatosan jelen volt. Az autó annyira a diákok munkája, hogy az alumíniumszerkezetet is ők hajlították. Megtudtuk tőle, hogy az elmúlt egy hét folyamán napi pár órát aludtak, volt, hogy reggel 8-tól hajnali 5-ig is az egyetemen voltak, és dolgoztak az autón.

A tervezés és az összeállítás során szem előtt kellett tartani a verseny szigorú szabályzatát, mint például a maximális hosszt, a tengelytávot, vagy a magasságot. A debreceniek kocsija például 82 centiméter magas, 2502 mm hosszú, illetve 1220 mm széles. Mivel az is fontos, hogy ki vezeti az autót, így gyakorlatilag az egyetem hallgatója, Németh Anikó sofőr köré építették a járművet.


Hogy mi alapján őt választották ki sofőrnek, annak nagyon prózai oka van: az egyik az, hogy a csapat régóta ismeri egymást, a másik pedig szintén a szabályzathoz köthető. Ennek a lényege, hogy a sofőrnek legalább 50 kilósnak kell lennie, de hogyha például egy 90 kilós személy vezetné az autót, akkor a kocsi annál nagyobb energiát fogyasztana, lassabban menne. Megtudtuk, hogy annak ellenére, hogy a fiatal lány nem éri el az 50 kilót, szabályos lesz az, hogy ő vezet, hiszen a verseny előtti mérlegelésnél ólommal fogják megpakolni a lány zsebeit, vagy belevarrják a nadrágszárába, hogy elérje az előírt minimális súlykorlátozást.


A londoni versenyt nagy izgalommal várják, szeretnék, ha legalább az egy mért kör meglenne, illetve ott, a többi autót látva nagyon sokat tanulhatnak majd, ha élőben megnézhetik a más diákok által összerakott járműveket.

A burkolat körülbelül 400 ezer forintot ér, a motor 300 ezret, a váz 100-150 körül, de Magyari Attila azt mondja, maga a munka az, ami felbecsülhetetlen érték, illetve az, „hogy összekovácsolódott a csapat” - fogalmaz.


Hozzászólások