Keresés
16O
Debrecen
2017.08.20., vasárnap (István)

„Az egész város fizető övezet lesz?”

Offmedia- 2016.11.24. 22:22
1848
Több mint egy órán keresztül ez volt a téma a debreceni közgyűlésben csütörtökön.

Ahogyan arról beszámoltunk, a közgyűlés elé vitt tervek szerint több száz, eddig ingyenes parkolóhelyből válhat fizetős parkoló, míg a lakossági kedvezményes bérlet ára a felére csökkenne.

A Pacza Gergely városfejlesztési főosztályvezető által jegyzett előterjesztés a DV Parking Kft. javaslatain alapult, de még mást is tartalmazott. Benne volt például az is, hogy a Nagyállomásnál lévő parkolót sorolja át az I-es parkolási övezetből kiemelt övezetbe, így ott az eddigi óránként 340 forintos parkolás 440 forintra emelkedne.

Komolay Szabolcs alpolgármester, Papp László polgármester, Széles Diána alpolgármester és Szekeres Antal jegyző (balról jobbra)
Forrás:offmedia.hu

A Kölcsey mélygarázsba egy új, „nappali” bérlettípust szerettek volna, amely reggel 7 és este 7 között lesz használható, az ára pedig 7000 Ft lenne egy hónapra.

„Az egész város fizető övezet lesz?”

A debreceni közgyűlésen először a Jobbik képviselője, Kőszeghy Csanád Ábel szólalt fel, aki rögtön közölte, hogy már a pénzügyi bizottságon belül is komoly vitát váltott ki a javaslat. Azt mondta, látják, hogy lehetetlen megállni a belvárosban, azonban elsősorban ez nem biztos, hogy azért van, mert olyan sok az autós, hanem azért, mert rengetegen parkolnak mozgássérült kártyával. Mint fogalmazott, szerencsére nincs ennyi mozgássérült Debrecenben, mint amennyien használják a kártyát. Problémának tartja továbbá azt is, hogy a „végtelenségig” kitolják a parkolóövezeteket, az új, fizetős zónákban viszont nem fognak annyian megállni, mert mindenki próbál ingyenesen parkolókban megállni. „A végén az egész város fizető övezet lesz?” - tette fel a kérdést. A képviselő ezen felül módosító indítványt adott be arról, hogy az otthona közelében mindenki ingyenesen parkolhasson.

Kőszeghy Csanád Ábel (Jobbik)
Forrás:offmedia.hu

Madarasi István (MSZP) arra volt kíváncsi, hogy a DV Parking milyen koncepció alapján is jelöli ki a parkolásra alkalmas övezeteket, valmint hogy a 25 méteres szabályt hogyan hajtják végre a gyakorlatban (ennek az a lényege, hogy a magányszemély a lakóhelyének épületétől számított 25 méteren belül 1 db felszíni várakozóhelyet díjkedvezménnyel használhat).

A rokkant kártyák jogszerűségének használatát nem tudja kiszűrni a DV Parking Kft., de a közterület-felügyelettel szoktak közös ellenőrzéseket tartani - mondta el Nyikos István ügyvezető. Nyikos István szerint tavaly például ilyen ügyben mintegy 100 esetben indult eljárás. Azt is elmondta, hogy a lakossági bérletekből körülbelül 1300 darabot adnak el évente, és hozzá még nem jutott el ezzel kapcsolatban panasz.

Az Együtt képviselője, Szegedi István arra volt kíváncsi, hogy mennyi bérletet ad el a DV Parking, a válaszból pedig kiderült, hogy gazdálkodó szervezeteknek szóló éves bérletet 300-at, magánszemélyeknek szóló bérletet 160 darabot szoktak megvásárolni.

Nagyállomás és Auguszta

A magánparkolók gyakorlatilag belesimulnak a városi parkolási rendszerbe, és ez nincs kellőképpen hangsúlyozva - kifogásolta Varga Zoltán (Demokratikus Koalíció). Ilyen parkoló például a Nagyállomás előtti, illetve a Zsibogónál lévő övezet is. Nyikos István ezzel kapcsolatban azt mondta, hogy a Nagyállomásnál lévő parkolóból éves szinten körülbelül 7 millió forintos bevétele van a DV Parkingnak. Varga Zoltán arra szeretett volna kilyukadni többek között, hogy véleménye szerint ezt a parkolót ingyenessé kellene tenni, a hétmillió forint pedig nem lenne olyan nagy kiesés. Papp László polgármester hozzátette, hogy mivel jövőre elkezdődik a Nagyállomás és a Petőfi tér felújítása, ezért az a parkoló egyébként is építési terület lesz, később pedig a tervek szerint egy 360 férőhelyes parkolóház létesül majd.

Forrás:Google Maps

A klinikai parkolókat hozta szóba Herpergel Róbert (Jobbik), aki úgy fogalmazott, hogy a kihasználtsága „eléggé foghíjas”. Ellenben az Auguszta irányában az autósok minden négyzetcentimétert kihasználnak a nemfizetős helyeken. Őt az érdekelte, hogy a város ezzel kapcsolatban mit kíván tenni. A polgármester válaszából azonban kiderült, hogy egyelőre semmit, minden marad úgy, ahogy eddig.

Életszerűtlen a 25 méteres szabály

Többek között a 25 méteres szabályozásról nyújtott be javaslatot Balázs Ákos (Fidesz), mégpedig úgy, hogy a környező keresztutcákra is bővítsék a lehetőséget. A polgármester szerint ez valóban sokkal humánusabb megoldás lenne, életszerűtlennek tartja ugyanis, hogy a parkolóőr centivel a kezében méricskéljen, 25 méteren belül van-e egy-egy autó. Ezen felül a fideszesek nem javasolták a Nagyállomásnál lévő parkoló kiemelt övezetbe történő emelését, de azt sem, hogy a Wesselényi utca környéke - kivéve a Sumen utcát - fizetős legyen.

Balázs Ákos (Fidesz)
Forrás:offmedia.hu

Varga Zoltán szerint az egész javaslat olyan, mintha a sarcolás lenne a cél, a polgármester ezt azonban tagadta, azt mondta, a díjaknak szabályozási feladatuk van. Szerinte elég lenne, ha 8.30 és 17 óra között lenne fizetős a parkolás a városban, december 27-e és január 2-a között pedig egyáltalán ne kelljen fizetni.

A szavazás során egyedül a Fidesz módosító indítványát fogadták el, majd 21 igen szavazattal a rendeletet is megszavazta a közgyűlés.

Hozzászólások